Toyotan kotilatauslaite on turvallinen ja taloudellinen valinta

 

Lempääläläisellä Sähköansiolla on yli viiden vuoden kokemus sähköautojen latausasemien asentamisesta. Sähköansion tekninen johtaja Rainer Koivunen tietää, mikä herättää eniten kysymyksiä: pääsulakkeen riittävyys.

Kun asiakas haluaa hankkia sähköauton latausaseman kotiin, paikan päällä käydään kartoittamassa olosuhteet.

– Latausaseman asentamiseen vaikuttaa moni tekijä. Aivan ensimmäiseksi täytyy selvittää, mihin aseman saa asennettua määräykset täyttävästi. Ja se pääsulake täytyy tarkistaa, viehän lataaminen melko paljon sähköä. Omakotitaloissa on yleensä sähkökiuas, hella, uuni, televisio, ehkä sähkö- tai maalämmitys, ja sähköauton lataaminen tulee näiden lisäksi. Asukkaiden täytyy voida jatkossakin saunoa ilman ongelmia, vaikka auto olisi latauksessa, Koivunen toteaa.

Joskus sähkön kulutus nousee siten, että liittymä pitää korottaa seuraavaan liittymäluokkaan. Liittymän vaihtamisesta koituu ylimääräisiä kuluja ja kuukausimaksukin saattaa nousta, joten liittymän vaihto ei ole ensisijainen vaihtoehto.

Dynaaminen kuormanhallinta säätää lataustehon

Usein sähkön riittävyyden ongelman ratkaisee dynaaminen kuormanhallinta, jollainen löytyy Toyotankin latausasemista. Se analysoi koko talon sähkönkulutusta ja säätää sähköauton latauksen sen mukaan.

– Käytännössä dynaaminen kuormanhallinta tiputtaa sähköauton latauksen pienemmälle latausteholle esimerkiksi siksi aikaa, kun kiuas on päällä. Tällöin ei ole pelkoa pääsulakkeen palamisesta, Koivunen toteaa.

Yöaikaan kapasiteettia on huomattavasti enemmän vapaana, joten moni hyödyntää autonsa lataamisessa edullisemman yösähkön.

Latausaseman fyysinen paikka löytyy yleensä helposti.

– Uudemmissa taloissa keskuksessa on yleensä riittävästi tilaa. Joskus keskuksen viereen asennetaan pieni kotelointi, johon tarvittavat komponentit sopivat. Kotona autoaan lataaville suosittelen, että kaapeli on valmiina seinällä. Kun ajaa auton pihaan, pistää vain latausjohdon kiinni autoon ja lataus alkaa. Kun akku aikanaan täyttyy, lataaminen loppuu automaattisesti, Koivunen kertoo.

Latausaseman hankkimisen hinta on 1500–2500 euroa kaikkineen. Asennus kestää muutamasta tunnista työpäivään riippuen työn määrästä.

Latausasema on myös turvallisuustekijä

Auton mukana tulevaa matkalaturia suositellaan ainoastaan täydentäväksi metodiksi: väliaikaiseen ja matkalataukseen.

– Vaikka matkalaturi sisältää määräysten mukaiset suojaukset kaapelissa itsessään, jatkuvassa käytössä se saattaa aiheuttaa pistorasian liittimien lämpiämistä, jolloin liittimet löyhtyvät. Ja jos vanhempi pistorasia kuumenee liikaa, voi tulipalovaara olla lähellä, Koivunen varoittaa.

Sähköturvamääräysten lisäksi sähköauton latausaseman asentamisessa tulee huomioida laitevalmistajan omat määräykset sekä vakuutusyhtiöiden määräykset. Aseman saa asentaa vain ammattilainen, ja aseman toimivuudesta tulee laatia testauspöytäkirja.

Kun kaikki on kunnossa, sähköauton lataaminen on yksinkertaista: töpseli kiinni vaan!