Antenniasentajan huolettomampaa kaupunkiajoa täyssähköllä

 

Toyota Proace EV houkutteli dieselpakettiautoihin tottuneen yrittäjä Toni Koskisen antamaan mahdollisuuden täyssähköiselle hyötyajoneuvolle.

Asennus- ja huoltotyöt kuljettavat antenni- ja telealaan erikoistuneen Datkon väkeä ympäri Tamperetta ja Pirkanmaata.

– Totesin, että sähköauto olisi kätevä ja taloudellinen tapa hoitaa pientä pyörimistä kaupungilla, esimerkiksi tavaroita työmailta pois hakiessa, toimitusjohtaja Toni Koskinen kertoo.

Täyssähköautoista puhuttaessa usein huolenaiheeksi nousee niiden soveltuvuus Suomen olosuhteisiin, mutta Koskisen kokemus alkuvuodesta hankitun Toyotan Proace EV -pakettiauton kanssa todistaa muuta. Auton toimintasäde on hänen arvionsa mukaan hyvissä olosuhteissa reilu kolmisensataa kilometriä, eikä purevilla pakkasillakaan tarvitse poiketa reitiltä lataamaan autoa. Datkon ajomäärillä Proace EV:tä tulee ladattua keskimäärin joka toinen yö – yösähkön hintaetu kannattaa tietenkin hyödyntää.

Täyssähköinen kulkee äänettömästi ja päästöttömästi

Äänettömän Proace EV:n kyydissä on kätevä hoitaa työpuhelut tien päältä tai rupatella matkustajan kanssa.

– Onhan se ihan virkistävää vaihtelua pakettiauton kuljettajalle, kun puheen volyymin ei tarvitse nousta kilpaa nopeusmittarin kanssa, Koskinen naurahtaa.

Merkittävä syy sähköauton hankkimiseen on sen polttomoottoriautolla ajoa pienempi vaikutus ympäristöön.

– Vaikkapa kirpeänä pakkasaamuna päiväkodin pihaan ajaessa ei tarvitse pelätä, että paksu pakokaasupilvi jää leijumaan ulkona leikkivien lasten ympärille.

Jämäkkä ajettava kuormalla ja ilman

Heti kättelyssä näkyvien myönteisten puolten lisäksi Koskinen kehuu myös Proace EV:n ajotuntumaa sekä vakautta. Koskinen myöntää yllättyneensä Proace EV:n ajomukavuudesta, ja saman ovat todenneet sekä yrityksen asentajat että kyydissä olleet asiakkaat. Auto lähtee liikkeelle napakasti ja ajaminen tuntuu helpolta.

Matka taittuu säännöllisesti myös pakettiauton ollessa tyhjänä. Moni pakettiauto tuntuu ilman kuormaa kevyeltä, mutta Toyotan täyssähkömalliston akuston aikaansaama matala painopiste tuo Koskisen mukaan varmuutta ajamiseen.

­– Aiemmin esimerkiksi Rajasalmen siltaa ylittäessä olen sivutuulen oikein ärhäkästi puskiessa joutunut pitämään ratista tiukasti kiinni, mutta Proace EV tuntuu jämäkältä ajaa, kuormalla tai ilman, Koskinen toteaa.

Tilaakin riittää: Proace EV:n kuormatila on kooltaan vastaava kuin polttomoottorikäyttöisissä sisarmalleissa.

– Toistaiseksi käytämme sähköautoa pääosin kaupunkiajoon, mutta näkisin, että tulevaisuudessa myös pidemmät matkat taittuvat sähkön voimalla. Uskallan siis väittää, ettei tämä jää yrityksemme viimeiseksi sähköautoksi, Koskinen summaa.

Kysy lisätietoja tai vaihtotarjousta

Ota yhteyttä Myyjien yhteystiedot