Moderni, ekologinen ja taloudellinen hybridi - kokemuksia Toyota C-HR:stä

Hybridien toimintaan ja todelliseen kulutukseen liittyy edelleen jonkin verran epätietoisuutta kuluttajien mielissä. Hyppäsimme entisen bemarinaisen ja nykyisen hybridiuskovaisen, Mirva Ritarin, kyytiin kyselläksemme häneltä hieman aitoja käyttökokemuksia hybridistä.

 

”Morjes!” kajahtaa iloinen tervehdys tavatessamme parkkipaikalla. Mirva seisoo sähkönsinisen, modernin näköisen Toyota CH-R:nsä vieressä. ”Futuristinen ulkomuoto on nimenomaan se, mikä minua tässä autossa ensimmäisenä viehätti. Kyllä tämä päät kääntää. Olen saanut ulkopuolisilta kehuja että onpa makean värinen auto, ja joku saattaa kaupan pihassa olla ihan hipelöimässäkin”, nainen nauraa.

 

Prototyypin nähtyään Mirva varasi koeajon ensimmäisen tilaisuuden tullen. Silloin vannoutuneen bemarinaisen maailmaan avautui ensimmäisen kerran rako Toyotalle. ”Ajo-ominaisuudet olivat sen verran hyvät, että aloin harkita vaihtoa. Toinen oli ajamisen taloudellisuus – minua kiehtoi todella paljon tämä hybridi.”

 

 

Hybriditeknologia toimii niin taajamassa kuin maantiellä

 

Hybridistä on olemassa ennakkoluuloja, joiden mukaan se ei käytä sähköä kuin kaupunkiajossa, ei pitemmällä matkalla. Mirva kumoaa puheet kiihdyttäessään kuuteenkymppiin rantatunneliin: ”Puolen vuoden ja kohta 15 000 kilometrin kokemuksen perusteella voin sanoa, että olen eri mieltä.”

 

Lempäälän kunnan varhaiskasvatuspäällikkönä työskentelevän Mirvan työmatka on lähes kokonaan moottoritieajoa. Taajama-ajoa kertyy päivittäin varhaiskasvatusyksiköiden välillä. Pohjanmaalta kotoisin oleva nainen suuntaa lisäksi kotikonnuilleen monta kertaa vuodessa perheineen.

 

”Sähkön käyttö on osaltaan kiinni nopeudesta, osaltaan kaasun käytöstä ja osaltaan vauhdin tasaisuudesta. Lempäälän sisäisessä liikenteessä pystyn ajamaan täysin sähköllä. Pohjanmaalle päin ei saa juurikaan ajaa yli satasta, ja vakionopeuden säätimen avulla sinne ollaan menty pitkiäkin aikoja yli 90:ää sähköllä.”

 

 

Lompakko ja luonto kiittävät hybridikuskia

 

Mirva myöntää auliisti, että hänellä on raskas kaasujalka. Silti kulutuslukemat ovat tippuneet rajusti entisestä. ”Kesäaikaan moottoritieajossakin on ollut ihan mielettömät lukemat, sellaista 3,6–3,9 litraa sadalla kilometrillä. Viimeisin BMW:ni oli kolmelitrainen tuplaturbo bensakone, joka vei vähintään 7,9 litraa vaikka olisi ajanut miten. Hybridiin vaihtaminen on näkynyt lompakossa – tällä hetkellä sanoisin, että ihan konkreettinen säästö kuukausitasolla on 120–140 euroa.”

 

”Olen ollut kokonaistaloudellisuuteen erittäin tyytyväinen. Kaikki kulutuslukemat ovat jääneet huomattavasti alle sen, mitä tehdas lupaa. Pakkasellakin mentiin pitkiä matkoja sähköllä. Kulutukset tietenkin ovat korkeammat talvella autossa kun autossa, mutta eivät ne silloinkaan päätä huimanneet, noin 5,6 litraa sadalla kilometrillä. Silloinkin pysytään alempana kuin mitä Toyota antaa yhdistelmäkulutukseksi tälle mallille. Lisäksi totta kai ajoneuvovero on huomattavasti huokeampi kuin normiautossa.”

 

 

Huolettomasti ja tarpeeksi ärhäkästi sähköllä

 

Matkamme jatkuu keskustassa. Mirva osoittaa näyttöä auton kojelaudassa: ”Hybridinäkymä näyttää, kun mennään sähköllä, kun se lataa tai kun se ottaa polttomoottoria rinnalle. Nyt me olemme tulleet koko matkan täällä kaupungissa sähköllä. Tämä on se huolettomin ekologinen sähköauto, auto lataa itse itseään eikä kuskin tarvitse murehtia lataamisesta.”

 

Pysähdymme ottamaan muutaman kuvan. Auto on käynnissä, mutta ääntä ei kuulu. ”Onhan tämä äänettömyys ihan verratonta. Kulutuksen lisäksi se on asia, johon ihastuin jo koeajossa”, Mirva hymyilee.

 

”Kiihtyvyydessä tämä häviää bemarille, mutta kun tähän tottuu, niin kyllä tälläkin ehtii. CH-R:ssä on kolme eri vaihtoehtoa: eko, normaali ja sportti. Eko kuluttaa kaikista vähiten ja olisi ihanteellinen keskustassa rullailuun, mutta itse en ole huomannut merkittävää eroa kulutuksessa. Siksi olen siirtynyt vallan ajamaan sportilla. Siinä alusta on jäykempi, joten auto kiihtyy paremmin ja on ärhäkämpi risteyksistä lähdöissä ja ohituksissa.”

 

 

Hybridissä yhdistyy järki ja tunne

 

Autointoilijana Mirva on tottunut vaihtamaan autoa usein – jopa kaksikin kertaa kuukaudessa, jos suhdetta autoon ei synny. CH-R:ään tunneside on löytynyt. ”Olen hulluna tähän autoon, vaikka samalla tämä on ollut ensimmäinen järkiauto minulle pitkään aikaan.”

 

Kun kaarramme takaisin parkkipaikalle, Mirva suosittelee vielä lämpimästi hybridiä kaikille. ”Olen ollut tosi tyytyväinen. Luin jostain, että tulossa olisi 220-heppainen Toyotan hybridi. Heti kun se tulee, laitan sen tilaukseen.”