Palkitseva työura Tammer-Autossa

 

Mekaanikko Tapani Rauhala jäi vuodenvaihteessa Tammer-Autosta eläkkeelle hyvillä mielin.

– Minulla on ollut hienot työkaverit ja erinomainen lähiesimies vuosikymmenien ajan. Myös taloon tulleet nuoret ovat aivan loistavia henkilöitä, Rauhala kehuu.

Jälkikäteen ajateltuna oli onnenpotku, kun kun Rauhala tuli 18-vuotiaana irtisanotuksi oppisopimuspaikastaan keväällä 1977 – ajat olivat huonot eikä töitä riittänyt.

– Minulle tarjottiin Tampereen työvoimatoimistosta hakukohteeksi silloista Korpivaara Oy Tammer-Autoa. Menin paikalle, ilmoittauduin keskukseen ja pääsin saman tien haastatteluun. Lyhyen keskustelun jälkeen haastattelijani totesivat, että eiköhän me näin leveäharteinen mies oteta fiksariksi, ja työt alkoivat seuraavana päivänä, Rauhala muistelee 45-vuotisen Tammer-Auto-uransa alkua.

Fiksarin ja automeikkarin tehtävistä Rauhala siirtyi vaihtoautojen kunnostukseen ja sitten uusien autojen varusteluun. Toyotan omien, säännöllisten koulutusten lisäksi hän on suorittanut autoalan ammattitutkinnon vuonna 2001.

Pitkän linjan tammerautolainen arvostaa sitä, että henkilöstöstä pidetään hyvää huolta.

– Työterveyshuolto on hyvällä tasolla, samaten työsuojelulliset asiat. Tasakympeistä ja pyöreistä työvuosista palkitaan – sellaista ei varmasti kovin monessa muussa paikassa ole.

Ja toki itse työ Suomen myydyimpien autojen parissa on ollut kiinnostavaa lapsesta asti moottoreista ja ajoneuvoista kiinnostuneelle ammattilaiselle. Rauhala ajelee Toyotalla itsekin.

– Milläpä sitä muulla, sehän on maailman paras auto!